Köp- & leveransvillkor

Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.design4u.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Som kund hos design4u.se har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på hello@d4u.se. Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mail inom 12 timmar.

Produkter och totalkostnad
Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegräsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser
De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

Rabattkod
Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i varukorgen under ”Ange rabattkod . Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand.

Ångerrätt & öppet köp
Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen. I de fall produkten är specialtillverkad för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Ångerrätt gäller ej för företagskunder.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer – bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur.

Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.
Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specielbeställda produkter enligt dina instruktioner.

För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returer & reklamationer.

Garantier
Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

Betalning
Design4u erbjuder följande betalningsalternativ:

 

    Visa   MasterCard    AmericanExpress
        PayPal

 

Leveranstid
Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av Design4u. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Leveranstider inom Sverige – Normalt 1-3 arbetsdagar . Gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.

Transportansvar, skador på försändelser
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från design4u.se på väg till kund är Design4u ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.

Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till hello@d4u.se senast inom 7 dagar.

Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. Eventuella inre skador i försändelsen anmäls snarast till hello@d4u.se.

Reklamation
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på e-post hello@d4u.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar design4u frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.

Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

Tvistelösning
Vid en eventuell tvist kommer Design4u att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Alternativ tvistelösning
Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

Force Majeure
Design4u är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.